آدرس مطب دکتر رباطی تلفن مطب دکتر رضا رباطی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / جوش و جای جوش / لیزر بهترین روش درمان اسکار

لیزر بهترین روش درمان اسکار

آنچه در این مطلب میخوانید

اسکار به محلی گفته می‌شود که پوست آسیب دیده در آن ناحیه کلاژن سازی کرده و سعی در ترمیم بافت آسیب دیده داشته است؛ اما این ترمیم موفقیت آمیز نبوده و اسکار باقی مانده است. اسکار ممکن است بر اثر عوامل مختلفی مانند آسیب در تصادف، پارگی با ابزار های مختلف ، جای بخیه و برش در عمل جراحی، سوختگی و … ایجاد شود. هر چه میزان زخم یا آسیب پوست عمیق‌ تر باشد ترمیم آن هم سخت‌ تر است و امکان احتمال اسکار پوست بیشتر است. این زخم ها اگر در قسمت های بیرونی بدن مانند صورت و یا دست ها باشند ممکن است برای فرد آزار دهنده شود، بنابراین رفع آنها می تواند به زیبایی و اعتماد به نفس فرد کمک کند. اسکار با لیزر قابل درمان بوده و تا حد زیادی بهبود می یابند. لیزر در واقع دسته ای از پرتوهای نوری است که به صورت متمرکز به یا نقطه در سطح پوست تابیده می شوند. این پرتوهای نوری به دلیل تمرکز بالا دارای انرژی بسیاری هستند که می تواند باعث ایجاد گرما در ناحیه تحت تابش گردد. هنگامی که نور لیزر به نواحی مانند جای زخم و بخیه، نواحی دارای اسکار و … تابیده می شود، گرما ایجاد در آن ناحیه موجب تحریک سلولی شده و خونرسانی به آن قسمت را افزایش می دهند. با افزایش گرما و حرارت، موادی که برای بازسازی سبول ها و بافت های آسیب دیده مورد نیاز است، تولید شده و شروع به بازسازی بافت مورد نظر می کند.

مزایای لیزر اسکار

این درمان نتایج متحول کننده زندگی را ارائه می دهد. بر خلاف سایر روش های حذف جای زخم، درمان اسکار با لیزر مزایای زیر را ارائه می دهد:

انواع لیزر درمان اسکار

لیزرهای متنوع جهت از بین بردن اسکار با لیزر عبارتند از:

  1. لیزر رنگ پالسی.
  2. لیزر فرکشنال .
  3. لیزر کیو سوئیچ Nd: YAG.
  4. لیزر دی اکسید کربن فرکشنال فرسایشی.
  5. پالس بلند 1064 نانومتری Nd: YAG .
  6. لیزر آی پی ال یا نور پالسی جدید.

روش انجام لیزر اسکار

پزشک، اطراف اسکار را تمیز می کند و ممکن است بی حسی موضعی تزریق کند یا یک کرم بی حس کننده استعمال شود. اگر جای زخم در صورت باشد، ممکن است از فرد بخواهند از عینک محافظ استفاده کند. پزشک حوله های مرطوب یا گاز را در اطراف محل زخم قرار می دهد تا پالس های لیزر را جذب کند که در غیر این صورت پوست سالم را تحت تأثیر قرار می دهد. پزشک لیزر را از روی بافت اسکار عبور می دهد. پس از اتمام درمان، پزشک از پماد و پانسمان تمیز برای پوشاندن ناحیه استفاده می کند. ناحیه تحت درمان ممکن است تا چند ساعت پس از عمل قرمز باقی بماند. همچنین ممکن است تورم و سوزش خفیف وجود داشته باشد که ممکن است شبیه آفتاب سوختگی باشد.

عکس دستگاه لیزر اسکار

آمادگی برای درمان اسکار با لیزر

حداقل دو هفته قبل از درمان، سیگار را ترک کنید.
آسپرین، مکمل‌ ها یا داروهایی که می‌توانند روند بهبودی را کاهش دهند، مصرف نکنید.
دو تا چهار هفته قبل از عمل از محصولات مراقبت از پوست حاوی رتینول یا اسید گلیکولیک استفاده نکنید.
ضد آفتاب بزنید قبل از عمل از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید خودداری کنید.
اگر در حال انجام لیزر درمانی برای صورت هستید و مستعد به ایجاد تبخال روی لب هستید، پزشک باید به شما یک داروی آنتی بیوتیک بدهد تا از شیوع بیماری پس از درمان جلوگیری کند.

مراقبت بعد از لیزر اسکار

پس از انجام لیزر در معرض نور مستقیم خورشید قرار نگیرید و حتماً هنگام خروج از خانه از ضد آفتاب در ناحیه لیزر شده استفاده کنید.
برای کاهش ورم و یا درد می توانید از کمپرس آب سرد استفاده کنید.
اگر لیزر در نواحی صورت انجام گرفته باشد استفاده از لوازم آرایشی تا چند روز پس از لیزر ممنوع می باشد.
در صورت داشتن درد پس از انجام لیزر می توانید از مسکن های بدون نسخه استفاده کنید؛ اما فراموش نکنید که استفاده بیش از حد از مسکن هایی مانند ایبوپروفن می تواند خطر خونریزی را در صورت وجود جای زخم افزایش دهد.

کاندیدای نامناسب لیزر اسکار

از آنجایی که لیزر اسکار از نور و حرارت استفاده می کند، در صورت وجود حساسیت به نور پزشک این روش را توصیه نمی کند. برخی داروها موجب حساسیت به نور می شوند. در مورد این که کاندید مناسبی برای لیزر اسکار هستید یا خیر با پزشک مشورت نمایید. پزشک همچنین در صورت مصرف داروهای رقیق کننده خون به علت خطر خونریزی، لیزر اسکار را توصیه نمی کند. انجام لیزر درمانی اسکار در شرایط زیر نیز توصیه نمی شود:

آیا لیزر اسکار درد دارد؟

درمان‌های لیزری برای از بین بردن جای زخم غیر تهاجمی، ایمن و بدون درد هستند. در طول این عمل، پزشک یک کرم بی‌ حس‌ کننده را روی پوستتان می زند تا از هر گونه ناراحتی جلوگیری شود.

درمان اسکار با لیزر چقدر موثر است؟

تکنولوژی لیزر امروزی جلوتر از دستگاه های موجود در یک یا دو دهه پیش است. متخصصان پوست می‌توانند با زمان کمتر و کارآیی بیشتر و با سطح ایمنی بالاتر نسبت به گذشته به نتایج زیبایی دست یابند. به عنوان مثال با ایمن تر شدن فناوری ها برای استفاده در انواع پوست، موارد کمتری از هایپرپیگمانتاسیون رخ داده است. همانطور که فناوری‌ های لیزر تکامل می‌ یابند و پزشکان بیشتر در مورد بهبود زخم می‌آموزند، می‌توان انتظار مدیریت بهتر طیف گسترده‌ ای از اسکارها را داشت.

عوارض لیزر اسکار

از آنجایی که در این روش از نور و گرما برای درمان سلول های آسیب دیده پوست استفاده می شود، ممکن است عوارض جانبی مانند:

عوارض جانبی خفیف باید ظرف چند روز بهبود یابد. در صورت بروز علائم عفونت، مانند افزایش قرمزی یا درد شدید، به پزشک خود مراجعه کنید. سایر علائم عفونت پوستی شامل ایجاد آبسه یا چرک در نزدیکی محل عمل است.

هزینه لیزر اسکار

هزینه لیزر اسکار به موارد زیر بستگی دارد:


آدرس : تهران ، خیابان ولیعصر ، بالاتر از پارک ساعی ، کوچه سی و دوم ، ساختمان یاس ، واحد204
تلفن : 88881224

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به پوست و زیبایی را در بخش مقالات بخوانید

مهمترین و خطرناکترین عوارض تزریق چربی به صورت چیست؟مهمترین و خطرناکترین عوارض تزریق چربی به صورت چیست؟

تزریق چربی به صورت نیز مانند هر روش دیگری ممکن است عوارض داشته باشد که با رعایت نکاتی که در ادامه به برسی آنها می پردازیم می توان از آنها پیشگیری کرد ...

تاریخ انتشار : 1403-02-05

لیفت صورت با نخ بهتر است یا جراحی؟لیفت صورت با نخ بهتر است یا جراحی؟

لیفت صورت در واقع به معنای سفت کردن و کشیدن پوست به منظور جوان سازی انجام می شود. این روش یک درمان نیست بلکه جوانسازی صورت با هدف زیبا سازی می باشد . ...

تاریخ انتشار : 1403-02-02

ماندگاری لیفت با نخ به چه عواملی بستگی دارد؟ماندگاری لیفت با نخ به چه عواملی بستگی دارد؟

لیفت صورت با نخ روشی است که برای از بین بردن چین و چروک و پیری مورد استفاده قرار می گیرد و نتیجه فوق العاده ای در لیفت صورت و جوانسازی پوست دارد ...

تاریخ انتشار : 1403-01-24