آدرس مطب دکتر رباطی تلفن مطب دکتر رضا رباطی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / جوش و جای جوش / بهترین روشهای درمان اسکار آکنه و زخم

بهترین روشهای درمان اسکار آکنه و زخم

یکی از شایع ترین عارضه های پوستی که اکثر افراد در دوران بلوغ یا بزرگسالی آن را تجربه می کنند ایجاد جوش روی پوست می باشد. یک معضل بزرگ در رابطه با آکنه ، اسکار آکنه یا همان باقی ماندن جای جوش می باشد. این ضایعات به شکل فرورفتگی‌ های گاهاً عمیق در پوست دیده می‌شوند و شکل ناخوش آیندی به پوست می‌دهند. در ادامه درمان‌های متفاوت اسکار آکنه را معرفی می کنیم .

آنچه در این مطلب میخوانید

انواع جای جوش

اغلب اسکارهای آتروفیک در ناحیه صورت شکل ‌میگیرد. و در صورتی شکل می گیرد که حین روند بهبود زخم، کلاژن کافی تولید نشده باشد. و در سطحی پایین ‌تر از پوست اطراف خود قرار می ‎گیرد که در این صورت اسکار آتروفیک اتفاق می افتد. که سه نوع می باشد:

اسکار آیس پیک یا مثلثی حالتی نوک ‌تیز و سوزنی دارد و به صورت رگه‌های مجزا و باریک تا درون لایه میانی پوست (یعنی درم) ادامه دارد. در واقع این عارضه به شکلی است که انگار با یک ابزار تیز سوراخ شده است. تشکیل این اسکار بعد از کیست‌های عفونی یا سایر ضایعات پوستی که در عمق پوست قرار دارند و به سطح پوست می‌آیند که در نتیجه باعث تخریب بافت پوستی شده و اسکار به جا می ماند.

این اسکارها حالتی پهن و به شکل حرف U دارند که دیواره‌های عمودی دارند و گوشه‌های آنها نیز تیز است. دهانه‌ی این اسکارها از اسکارهای قندیلی عریض ‌تر است و به پوست حالت ناهموار و سوراخ سوراخ مانند آبله می‌دهند. در صورتی این اسکار تشکیل می شود که یک واکنش التهابی باعث از بین رفتن کلاژن های بافتی میشود و بافت پوستی تحلیل می رود. و به این ترتیب محل‌ های پراکنده‌ای در پوست، فرورفته می‌ شوند. اسکار واگنی می‌ تواند سطحی یا شدیدتر باشد.

این نوع جای جوش معمولاً پهن و کم‌عمق است و فرورفتگی‌های آن به شکل چرخشی یا موجی در سطح پوست ایجاد می‌کنند. تفاوت این اسکار با دیگر اسکارها این می باشد که مرزهای آن واضح نیست و در کل یک ناحیه‌ای از پوست ناهموار به نظر می ‌رسد. و این اسکار زمانی ایجاد می شود که رشته‌هایی از جنس فیبر در بین پوست و بافت زیرپوستی تشکیل می شود. که باعث کشیده شدن پوست به پایین شده و آن را مستقیماً به ساختارهای عمیق‌ پوست متصل می‌کند و در نتیجه ناهمواری ایجاد می کند.

همانطور که از اسم اسکارهای هایپرتروفیک پیداست ضایعاتی برجسته و محکم هستند که از سطح پوست بیرون زده‌اند. این ضایعات ممکن است در هر جای بدن دیده شوند اما به طور کلی بیشتر در تنه ( شکم و کمر) بروز پیدا می کند. ایجاد اسکارهای هایپرتروفیک معمولا به دنبال یک جوش عمیق بیشتر رخ می‌دهد. و در این حالت بافت پوست اضافه می‌آید. که باعث ایجاد زخم های گوشتی و اسکار های کلوئیدی می شود.

همچنین بخوانید : درمان جراحی اسکارهای آکنه

علل ایجاد جای جوش

هنگامی که آکنه به عمق پوست نفوذ می کند، می تواند منجر به آسیب بافت های اطراف پوست شود و پاسخ التهابی را تحریک کند. در این صورت بدن برای ترمیم پوست کلاژن تولید می کند. اما واکنش بدن به تحریک پاسخ التهابی، تولید بیش از حد کلاژن می باشد. که منجر به ایجاد جای جوش می شود. پس علل ایجاد جای جوش به دلیل پاسخ بدن به التهاب ناشی از آکنه است.

درمان اسکار آکنه و زخم

روشهای درمان اسکار آکنه یا جای جوش

لیزر CO2 فرکشنال نوعی روش درمان مشکلات پوستی به صورت غیر تهاجمی است که توسط پزشک یا متخصص پوست به منظور کاهش و یا از بین بردن جای جوش و زخم، دیگر عارضه‌ های پوستی استفاده می‌شود.
در این روش با استفاده از انرژی نور منافذ بسیار ریزی در پوست ایجاد می شود. که اندازه این منافذ تقریباً به اندازه قطر موی انسان می ‌باشد. این منافذ ریز باعث تحریک ایجاد کلاژن از بین رفتن کلاژن فرسوده می شود که در نتیجه بافت پوست بهبود می یابد. نتایج کلینیکی این روش پس از چند جلسه درمان قابل توجه است و عوارضی مانند تورم و قرمزی موقت وجود دارد، ولی اختلالات پیگمانتاسیون، اولسر و اسکارشایع نیست و بندرت دیده می شود. جهت کاهش درد نیز از بی حس کننده های موضعی استفاده می شود.

یکی از جدیدترین روش‌های از بین برنده جای جوش، لیزر آر اف فرکشنال است. که در این روش به جای استفاده از نور لیزر از انرژی رادیو فرکانسی برای ترمیم و بازسازی پوست صورت استفاده می‌شود. این روش تقریباً کم تهاجمی بوده و ایمن می‌باشد. برای انجام این روش ابتدا پوست را با استفاده از کرم موضعی بی‌ حس‌ کننده، بی‌ حس می‌‌کنند. سپس با استفاده از کیت سوزنی که برای هر فرد به طور جداگانه مصرف میشود امواج را با انرژی زیاد به لایه‌ ی زیرین پوست فرستاده‌ و با تحریک بافت پوست باعث کلاژن سازی و سفتی پوست می‌شوند. بعد از انجام این روش مشاهده قرمزی و التهاب در ناحیه‌ی درمان طبیعی می باشد که طی 24 تا 48 ساعت از بین می‌روند.

میکرونیدلینگ یک روش کم هزینه و تاثیرگذار می باشد. که هدف این روش تجزیه و شکست بافت زخم‌های قدیمی و تحریک پوست برای تولید کلاژن‌های تازه می‌باشد که در نهایت به شکل‌ گیری لایه‌ها و بافت‌های جدید الاستین و کلاژن می‌انجامد. نحوه انجام این روش به این صورت می باشد که قبل از انجام هر کاری ابتدا با پماد بی حسی پوست را سر می کنند. سپس به وسیله دستگاهی شبیه به یک قلم انجام می‌شود که سوزن‌های بسیار ریز و کوچکی در سری استریل آن تعبیه شده است. و با وارد کردن سوزن های نازک به درون پوست آن را برای تولید کلاژن تحریک می کنند.
اکثر مردم پس از میکرونیدلینگ به مدت 24 تا 48 ساعت قرمزی و خارش اندکی را در پوست خود حس می‌کنند. و می‌توان بلافاصله بعد از این عمل فعالیت‌های روزانه را از سر گرفت. ممکن است نقاط بسیار کوچکی از کبودی، خون‌مردگی یا خونریزی در پوست پدید آید.
می‌توان از میکرونیدلینگ برای درمان زخم‌های خفیف یا متوسط آکنه برای انواع مختلف سوراخ‌ها و بافت‌های پوستی به کار برد. برای گرفتن بهترین نتیجه می‌بایست چند جلسه درمان بر اساس تشخیص پزشک متخصص پوست را پشت سر گذاشت.

عمل جراحی کوچکی است که برای درمان اسکارهای فرورفته پوستی به کار می‌رود. و برای انجامآن از یک سوزن ویژه به نام نوکور استفاده می‌شود که با توجه به لبه تیزی کع دارد باعث جدا شدن بافت‌های فیبروزی می ود و اسکار را به بافت‌های زیر متصل می‌نماید. برای ساخت کلاژن جدید و آزاد کردن بافت‌های فیبروتیک لازم است پروسه ایجاد زخم ایجاد شود تا اسکار بهبود یابد. این روش بدون نیاز به بیهوشی و بستری شدن انجام می شود در صورت مراجعه به یک پزشک متخصص و با مهارت می توانید تاثیر خوبی از انجام سابسیژن بگیرید.

هدف از لایه برداری پوست صورت تغییر رنگ پوست، زبری سطح پوست و چین و چروک‌ های ظریف، طراحی شده است. که این کار باعث نرمی، از بین بردن جای جوش و یکدست شدن پوست می‌شود.لایه برداری یا پیلینگ صورت به این نحوه روش انجام می شود که با از بین بردن لایه‌ی رویی و سلول‌های مرده پوست، سلول‌های مجاور را تحریک می‌کند تا یک لایه با سلول‌های جدید و کیفیت بهتر ایجاد کنند تا در نتیجه پوستی شفاف و بدون اسکار داشته باشید. لایه برداری پوست صورت با توجه به لایه پوست، ترکیب ماده لایه ‌برداری و نحوه انجام کار روش های مختلفی دارد.

این شیوه درمانی به تحریک پوست کمک می کند تا کلاژن بیشتری تولد کند و در نتیجه خود را در برابر فرورفتگی های ناشی از جای جوش ترمیم کند. تزریق انواع فیلرمی تواند سبب برآمده شدن پوست فرد در نواحی فرورفته شود و زیبایی و طراوت مورد نظر را ایجاد کند.
نحوه تزریق فیلربه این صورت می باشد که با توجه به نیاز پوست فرد که پزشک بر اساس مقدار و عمق فرورفتگی ها تشخیص می دهد، سرنگ مخصوص با نیدل کوچک از فیلر پر می شود و به محل مورد نیاز تزریق می شود. لازم به ذکر است که اثر بخشی این درمان به مهارت پزشک در شناسایی نوع پوست و تشخیص انواع فرورفتگی و اسکارها و همچنین پاسخدهی پوست زیباجو به این شیوه درمانی بستگی دارد.

مراقبت های پس از درمان اسکار جوش

آیا درمان اسکار آکنه با عوارض همراه است؟

استفاده از روش های معرفی شده در درمان اسکار جوش مانند هر روش زیبایی دیگری ممکن است دارای عوارضی باشد ک در صورت مراجعه به کلینیک معتبر ودرمان توسط پزشک متخصص و با مهارت این عوارض به حداقل می رسند. از عوارض درمان اسکار آکنه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

در کلینیک تخصصی پوست دکتر رضا رباطی کلیه خدمات درمانی پوست و زیبایی و جوانسازی پوست شامل تزریق بوتاکس ، تزریق ژل یا فیلر و چربی و انواع لیزرهای درمانی پوست با استانداردهای بالا قابل ارائه خدمات می باشد.


آدرس : تهران ، خیابان ولیعصر ، بالاتر از پارک ساعی ، کوچه سی و دوم ، ساختمان یاس ، واحد204
تلفن : 88881224

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به پوست و زیبایی را در بخش مقالات بخوانید

مهمترین و خطرناکترین عوارض تزریق چربی به صورت چیست؟مهمترین و خطرناکترین عوارض تزریق چربی به صورت چیست؟

تزریق چربی به صورت نیز مانند هر روش دیگری ممکن است عوارض داشته باشد که با رعایت نکاتی که در ادامه به برسی آنها می پردازیم می توان از آنها پیشگیری کرد ...

تاریخ انتشار : 1403-02-05

لیفت صورت با نخ بهتر است یا جراحی؟لیفت صورت با نخ بهتر است یا جراحی؟

لیفت صورت در واقع به معنای سفت کردن و کشیدن پوست به منظور جوان سازی انجام می شود. این روش یک درمان نیست بلکه جوانسازی صورت با هدف زیبا سازی می باشد . ...

تاریخ انتشار : 1403-02-02

ماندگاری لیفت با نخ به چه عواملی بستگی دارد؟ماندگاری لیفت با نخ به چه عواملی بستگی دارد؟

لیفت صورت با نخ روشی است که برای از بین بردن چین و چروک و پیری مورد استفاده قرار می گیرد و نتیجه فوق العاده ای در لیفت صورت و جوانسازی پوست دارد ...

تاریخ انتشار : 1403-01-24