آدرس مطب دکتر رباطی تلفن مطب دکتر رضا رباطی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مو و ریزش مو / درباره تشخیص، علت و نحوه درمان ریزش مو بیشتر بدانید

درباره تشخیص، علت و نحوه درمان ریزش مو بیشتر بدانید

مو، یکی از اجزای مهم بدن ماست که برای زیبایی و حفاظت از سر و صورت استفاده می‌شود. انواع مختلفی از مو وجود دارند، از جمله موهای خشک، چرب و معمولی.هر نوع مو، ویژگی‌ های خاصی دارد و نیازهای مراقبتی خود را دارد. همچنین، نوع و حالت مو ممکن است تحت تأثیر عوامل مختلفی مانند محیط زیست، سن، تغذیه، هورمون‌ها ، استرس و محصولات مراقبت از مو قرار بگیرد موها بر اساس میزان تولید چربی از پوست سر به سه نوع خشک، چرب و معمولی تقسیم می‌شوند.
موهای خشک: در موهای خشک، شایع‌ ترین علامت‌ ها شکستگی و شکنندگی موها است. به دلیل کمبود رطوبت، موها ترجیح می‌دهند به سمت پوست سر برگردند که باعث ایجاد گره و تنیدگی موها می‌شود. علائم دیگر خشکی شامل: خشکی پوست سر، خارش و ترشح موها کمتر از معمول می‌ باشد.
موهای چرب: موهای چرب به دلیل تولید بیش از حد چربی از پوست سر، دارای بافت نرم و چرب هستند و به سرعت کثیف می‌شوند وباعث ایجاد بوی بدی هم می‌شود.
موهای معمولی: موهای معمولی بین موهای خشک و چرب قرار می‌گیرند. این نوع از موها دارای بافت نرم و صاف هستند و نیاز به تغذیه و مرطوب کننده متوسطی دارند. موهای معمولی نیز با مشکلاتی همراه هستند، به ویژه اگر توجه کافی به آنها نشود. بافت موهای معمولی پس از شستشو امکان دارد خشک و بد فرم شود.
یکی از بزرگترین چالش‌ هایی که بسیاری از افراد با آن روبرو می‌شوند ریزش مو می باشد. علت ریزش مو در افراد، متفاوت است. اما با توجه به جنس مو، و ‌دلیل ایجاد این مشکل می‌توان برای درمان آن اقدام کرد.

آنچه در این مطلب میخوانید

علت های ریزش مو

به طور طبیعی هر فرد در حدود 100 تار مو در روز از دست می‌دهد. با این وجود این میزان موجب کاهش قابل ‌توجه موی سر نشده، زیرا با رشد موهای جدید جایگزین می‌شود. ریزش مو زمانی نگران کننده می شود که سرعت ریختن مو بیشتر از سرعت رویش مجدد مو باشد.
ریزش مو می‌تواند به سبب هر کدام از دلایل زیر ایجاد شود:

همچنین بخوانید : رازهای موفقیت پیوند مو

مراحل شناسایی علل ریزش مو

درمان موثر ریزش مو با یافتن علت آن شروع می‌شود. برای تشخیص علت ریزش مو باید به متخصص پوست و مو مراجعه کرد. پزشک با توجه ‌به الگوی ریزش علت را شناسایی می‌کند. درصورتی‌ که شخص مشکوک به بیماری زمینه‌ای باشد، باید آزمایش‌های دقیقی برای تشخیص بیماری انجام شود.

روش های درمانی کاهش ریزش مو

نحوه درمان ریزش مو

پیشگیری از ریزش مو

1- ماینوکسیدیل

ماینوکسیدیل دارویی بدون نسخه است که برای حدود دو سوم از زنانی که از آن استفاده کرده‌اند، موثر بوده است. محلول یا شامپو ماینوکسیدل را هر روز روی پوست سرتان بمالید.

2- فیناستراید

یک قرص تجویزی است که ممکن است به کند شدن ریزش مو کمک کرده و باعث رشد موی جدید شود. به گفته‌ی کلینیک مایو، این دارو بیشتر برای آقایان تجویز می‌شود و در آقایان زیر 60 سال تأثیرگذاری بالاتری خواهد داشت. زنان باردار و همچنین زنانی که قصد بارداری دارند، نباید از این دارو استفاده کنند.

3- فنیل افرین

فنیل افرین موضعی به دلیل خاصیت تحریک‌ انقباض عضلات فولیکول‌ها، برای جلوگیری از ریزش موی ناشی از حالت دادن به مو کمک می‌کند. به عنوان مثال با استفاده از فنیل افرین، مو هنگام شانه شدن به راحتی کنده نمی‌شود.

4- لیزر تراپی

یکی دیگر از راههای درمان ریزش مو و تقویت مو لیزر تراپی یا لیزر سرد است. که با سطح انرژی و جریان کم و اثر بخشی بالا صورت میگیرد. در این روش، جراحی انجام نخواهد شد و به بافت و بازسازی ریشه مو و تقویت آن کمک میشود و باعث میشود موها ضخیم تر، بدون ریزش و براق تر شود.

5- مزوتراپی

یک روش غیر تهاجمی است که در آن ترکیب‌ های خاصی در لایه‌های سطحی پوست تزریق می‌شود. این مواد در زیر لایه اپیدرم پوست تزریق شده تا به بافت هدف برسند و باعث تحریک لایه مزودرم شده و طیف گسترده‌ای از علائم و ناراحتی‌ها را مزوتراپی برطرف می‌نماید.

6- پی آر پی

تزریق پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) به پوست سر، رشد مو را در قسمت‌هایی که دچار ریزش شده‌اند، تحریک می‌کند. پلاکت‌ها از طریق دستگاه سانتریفیوژ از خون جدا شده و سپس به پوست سر تزریق می‌شوند.

تفاوت ریزش مو در آقایان و بانوان

معمولاً علت ریزش در خانم ها به دلیل کمبود ویتامین ها، مشکلات هورمونی، مشکلات سلامتی پیچیده می باشد. به طور کلی علت ریزش در مردان و زنان گوناگون و متفاوت می باشد و در این خصوص درمان های متفاوتی را نیز به خود اختصاص داده اند. از مهم ترین عوامل ایجاد رسزش مو می توان به ریزش موی هورمونی یا آندروژنتیکی به عنوان شایعترین عامل ایجاد این مشکل اشاره کرد. این نوع ریزش در هر دو جنس مرد و زن وجود دارد و به درجات متفاوت افراد را گرفتار می سازد.
ریزش مو در مردان باعث عقب رفتن خط رویش موی آنها و ایجاد لکه های طاس می شود؛ اما زنان مبتلا به آلوپسی آندروژنیک معمولاً موهایشان کم پشت شده و ریزش مو بیشتر بر حجم موهای آنها تأثیر می گذارد. اگرچه ممکن است پوست سر قابل مشاهده باشد؛ اما خط رویش مو معمولاً عقب نمی رود. در مردان، ریزش مو معمولاً از بالای شقیقه ها شروع می شود و درنتیجه ی عقب نشینی، خط رویش موها شکل “M” را به خود می گیرد. موهای بالای سر، نیز نازک می شوند و اغلب تا طاسی پیشرفت می کند. در زنان، آلوپسی آندروژنتیک با نازک شدن تدریجی موها در جلوی سر شروع می شود و به دنبال آن ریزش مو به کل کف سر گسترش می یابد. خط موی زنان به ندرت عقب نشینی می کند و زنان به ندرت طاس می شوند.

کمبود کدام ویتامین باعث ریزش مو میشود

از کجا بفهمیم ریزش مو ارثی یا هورمونی است؟

یکی از تفاوت‌ های اصلی بین ریزش موی ارثی و هورمونی علت آن است. در حالی که ریزش موی ارثی ناشی از ژنتیک است، ریزش موی هورمونی ناشی از تغییرات هورمونی در بدن است. ریزش موی ارثی معمولاً یک فرآیند تدریجی است که در طول زمان پیشرفت می‌کند، در حالی که ریزش موی هورمونی می‌تواند به طور ناگهانی و سریع رخ دهد. دیگر تفاوت ریزش مو‌های ارثی و هورمونی الگوی ریزش مو است. در ریزش موی ارثی، مردان معمولاً با کاهش خط مو و نازک شدن روی تاج سر مواجه می‌شوند، در حالی که زنان در سراسر پوست سر نازک می‌شوند. در ریزش موی هورمونی، الگوی ریزش مو بسته به علت آن می‌تواند متفاوت باشد.
ریزش موی ارثی معمولاً در اواخر نوجوانی یا اوایل دهه بیست برای مردان و در اواخر دهه بیست یا سی سالگی برای زنان شروع می‌شود. از طرف دیگر ریزش موی هورمونی می‌تواند در هر سنی رخ دهد و اغلب به تغییرات هورمونی مانند بارداری یا یائسگی مربوط می‌شود. پیشرفت ریزش مو در ریزش موی ارثی و هورمونی نیز متفاوت است. ریزش موی هورمونی می‌ تواند موقتی باشد و پس از رفع عدم تعادل هورمونی، مو‌ها دوباره رشد کنند.
در هر صورت برای تشخیص دقیق باید به پزشک متخصص مراجعه کنید.

مراقبت های بعد از درمان ریزش مو

هزینه های درمان ریزش مو

هزینه های درمان ریزش مو با توجه به نوع ریزش مو و درمان انتخابی توسط پزشک بستگی دارد.

در کلینیک تخصصی پوست دکتر رضا رباطی کلیه خدمات درمانی پوست و زیبایی و جوانسازی پوست شامل تزریق بوتاکس ، تزریق ژل یا فیلر و چربی و انواع لیزرهای درمانی پوست با استانداردهای بالا قابل ارائه خدمات می باشد.


آدرس : تهران ، خیابان ولیعصر ، بالاتر از پارک ساعی ، کوچه سی و دوم ، ساختمان یاس ، واحد204
تلفن : 88881224

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به پوست و زیبایی را در بخش مقالات بخوانید

لیفت صورت با نخ بهتر است یا جراحی؟لیفت صورت با نخ بهتر است یا جراحی؟

لیفت صورت در واقع به معنای سفت کردن و کشیدن پوست به منظور جوان سازی انجام می شود. این روش یک درمان نیست بلکه جوانسازی صورت با هدف زیبا سازی می باشد . ...

تاریخ انتشار : 1403-02-02

ماندگاری لیفت با نخ به چه عواملی بستگی دارد؟ماندگاری لیفت با نخ به چه عواملی بستگی دارد؟

لیفت صورت با نخ روشی است که برای از بین بردن چین و چروک و پیری مورد استفاده قرار می گیرد و نتیجه فوق العاده ای در لیفت صورت و جوانسازی پوست دارد ...

تاریخ انتشار : 1403-01-24

رفع فرورفتگی شقیقه با تزریق ژل و فیلررفع فرورفتگی شقیقه با تزریق ژل و فیلر

تزریق فیلر به شقیقه روشی است که می تواند فرو رفتگی شقیقه که ناشی از افزایش سن است را درمان کرده و باعث شادابی و جوانی چهره شما بشود . ...

تاریخ انتشار : 1403-01-19